De H0-Baan
De H0-baan heeft een rijlengte van ruim 45 meter met een onderstation. Een trein doet er ongeveer 4 minuten over om het gehele traject te kunnen afleggen. Op deze baan rijden twee systemen n.l. het twee- en het drierail systeem. Beide banen hebben een gedigitaliseerd systeem om de lokomotieven te besturen.
De H0-baan vormt bij de MSZ veruit de grootste modelspoorbaan. De baan is, net als het clubhuis van de vereniging grofweg in een L-vorm gebouwd. De langste poot van de baan meet zo’n 15 meter en de korte poot ongeveer 12 meter. Om deze vorm te kunnen realiseren loopt de baan langs de wand door de keuken en vervolgens door het aangrenzende toilet, waarin zich een doorgangsstation op 2 niveaus bevindt, zodat men daar op zijn ‘gemak’ de treinenloop kan aanschouwen.
Door de aanzienlijk rijlengte van ruim 45 meter, doet een trein er ruim vier minuten over om een compleet traject van begin tot eind af te leggen. In de doodlopende poot van de baan is het kopstation gelegen, waarin de diverse treinen aankomen en vertrekken.
Als treinen het station uitrijden komen ze langs een verdiept aangelegd stoom- en dieseldepot, waarop zich een draaischijf bevindt met een locloods en rolbrug. Via een lang paradetraject, met in model het spoorviaduct in de Hoornse lijn over de Provincialeweg te Zaandam, bereikt de trein via het ‘toiletstation’ de keuken waar men via een bocht het tweede paradetraject oprijdt. Na een derde station arriveert de trein bij een grote klimspiraal – waaroverheen zich een prachtig berglandschap bevindt – die een hoogteverschil van ruim 50 cm overbrugt, om vervolgens uit te komen in een uitgebreid schaduwstation onder de baan.
Voor de H0-baan is na de verhuizing in 2009 een heel nieuw baanontwerp gemaakt om de ruimte van het clubhuis volledig te benutten.
Een van de problemen was dat er gelijktijdig een gelijk- en een wisselstroom baan aangelegd moest worden. Toen alles aangelegd was, merkten we dat het tijd werd om de baan te digitaliseren. Dat hebben we voor de wisselstroomtreinen gedaan met het Marklin systeem en voor de gelijkstroom-baan met Rocrail.
Ondertussen is de scenery op deze baan gereed. Al blijft er altijd wel werk te doen met kleine veranderingen.
Bij de komende open dagen zal er voor het publiek weer volop nieuws te zien zijn.